6. výroční konference českých škol v Severní Americe

17:01



Na začátku června proběhla v Atlantě 6. výroční konference českých škol v Severní Americe. 


Tuto konferenci každý rok pořádá jedna z českých škol, které v USA a Kanadě jsou (a že jich tady je). :)
Letošní rok se toho za stát Georgia ujala Česká škola v Atlantě. 


Napočítala jsem nějakých 24 škol (možná jich nenapočítáte tolik, některé jsou totiž schované za modrým čtverečkem, ale vážně tam jsou). :)
Dále pak několik lektorů a organizací.

Je skvělé, že se tu najde tolik lidí, kteří se tomu věnují, školy budují, vedou, shání finanční prostředky, granty... že je tu také tolik učitelů, kteří obětují své víkendy, aby mohli vyučovat (bohužel skoro zadarmo). A že tyto školy najdou podporu v ČR. Ať už tu finanční nebo třeba takovou, že na konferencích školí učitele, představují jim nové metody výuky, knihy, učebnice a mnoho dalších věcí. 



Letošní konference se zúčastnilo přes 90 účastníků, většina z nich byli samozřejmě učitelé.
. Někteří se účastnili i v předchozích letech, zatímco jiní, jako zástupci nově vznikajících škol v Kanadě a Las Vegas, tam byli poprvé.


............................................................................

Konference se ale zúčastnili i 
místopředseda Senátu Parlamentu České republiky - Jaroslav Kubera
předseda Stálé komise Senátu pro krajany žijící v zahraničí - Tomáš Grulich
nově jmenovaný velvyslanec České republiky do Spojených států amerických - Hynek Kmoníček
kulturní atašé - Šárka Ponroy Vamberová a
George Novak − generální honorární konzul České republiky v Atlantě.


Navíc tam byli zaměstnanci Ministerstva školství (MŠMT)
Mgr. et Mgr. Dana Prudíková, Ph.D. − náměstkyně pro řízení sekce legislativy a strategie
    Mgr. Svatopluk Pohořelý − vedoucí oddělení základního vzdělávání
    Mgr. Eva Tučková − referentka oddělení základního vzdělávání

a Ministerstva zahraničních věcí (MZV)
 Mgr. Markéta Fajmonová −  pracovnice Oddělení zvláštního zmocněnce pro krajanské záležitosti 
Ing. Dana Petrova - Dům zahraniční spolupráce ČR

...........................................................................

Co bylo ale to nejdůležitější (hlavně pro učitele)?

Lektoři metodických kurzů a hlavní přednášející:
PhDr. Dana Hůlková Nývltová, Ph.D. − zástupkyně ředitele ÚJOP UK pro studijní a vědeckou činnost
Mgr. Jana LeBlanc − novinářka, spisovatelka a bloggerka
MgA. Nina Rutová − lektorka programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) a mediální výchovy; vedoucí dílen čtení a čtenářských klubů pro děti, studenty i učitele; autorka metodik ke knihám, které vycházejí v nakladatelstvích Mladá fronta a Petrkov
MUDr. Lucie Slavíková-Boucher − předsedkyně spolku Česká škola bez hranic
Mgr. Barbora Štindlová, Ph.D. − vedoucí Metodického a odborného centra, ÚJOP UK
  

...................................................................................

Z pozvání na takovou konferenci jsem měla ohromnou radost.
V pátek byla na programu prohlídka Atlanty, vystoupení dětí z České školy a od 15:00 do 19:00 Praktické náměty do čtenářských lekcí od Niny Rutové a Gramatické hry od Barbory Štindlové.
Potom následovala společná večeře. 
Bohužel tento páteční program jsem nestihla. Měla jsem na odpoledne domluvenou kontrolu u lékaře a do Atlanty to mám ještě tak hodinku cesty, takže jsem to prostě už časově nezvládla. 
V sobotu jsme jak na potvoru měli už měsíc zarezervované prohlídky s průvodcem v obou porodnicích. Jednu na dopoledne, druhou na odpoledne. Takže se to časově opět nezvládlo, i když témata: Rozvoj slovní zásoby, Světoví Češi, Práce s chybou, Nácvik psaní a Literární beseda nad knihou Zápisník radostia zněla opravdu lákavě. 


Ale na neděli jsem se těšila moc. Vstala jsem brzy, abych tam byla včas a užila si celodenní semináře i přednášky. 
V dopoledním programu jsem si vybrala Dílnu čtení od Niny Rutové
Popis zněl docela zajímavě a také to opravdu zajímavé bylo. :)
"V dílně čtení se naučíme dětem nabízet knihy vhodné k jejich samostatné četbě, zadávat úkoly,
které je potěší, a zároveň poznáme to nejlepší z aktuální produkce českých nakladatelství. Dílnu
čtení vyzkoušejí účastníci semináře sami na sobě, pak ji budou analyzovat z didaktického hlediska."
Stejně tak jako druhý seminář: Čteme s nečtenáři a začínajícími čtenáři (5 – 7 let)
"V dílně zažijeme sami na sobě několik ucelených lekcí ke knížkám pro děti ve věku 5 – 7 let,
ukážeme si, jak s dětmi komunikovat při četbě vhodných knih; seznámíme se se čtenářskými
strategiemi a vyzkoušíme si některé aktivity vhodné před čtením, během čtení a po četbě."

Odpolední program byl opět velmi přínosný. Tedy alespoň pro mne.
Seminář - Problematické gramatické jevy od Báry Štindlové, kde jsme se zaměřovali na problémové aspekty gramatiky češtiny pro nerodilé mluvčí, konkrétní jevy jsme začleňovali do systému českého jazyka a ukazovali jsme si možnosti a úskalí jejich prezentace ve výuce, pro mne byl neuvěřitelně zajímavý. 
Seděla jsem s otevřenými ústy a u všeho jsem se podivovala. Učila jsem 5 let a teprve teď mi začalo docházet, jak strašně obrovský rozdíl je, když můžete vyučovat ve svém rodném jazyce, kterému i všichni vaši žáci rozumí, vše můžete vysvětlit od základů, můžete používat příklady ze života, které jsou všem blízké, protože vyrůstají ve stejné zemi, mají stejné zvyky.
Čtete například knížku o čertech a Mikuláši nebo o prázdninách u babičky na vesnici, většině dětí na tom nepřijde nic divného. Ano, občas je potřeba u starších knih vysvětlit, jak to chodilo dříve, ale děti to většinou hned pochopí. 
Když si budete s dítětem žijícím od narození v USA číst knížku o prázdninách u babičky na statku nebo o tom jak děti po cestě ze školy mačkaly na všechny zvonky a pak utekly, případně o čertech, o lovení kaprů, tak tohle dítě to nemůže nikdy chápat. Už to, že chodí děti ze školy pěšky, je například v USA dost nepravděpodobné a hlavně tady lidé na domech a bytech zvonky nemají. Babičky jsou většinou daleko a nějaký čert a kapr jim opravdu nic neříká. 
Tedy samozřejmě záleží na rodičích, pokud je sami učí odmala, tak určitě trochu přehled mají. 
Až po tomto semináři jsem si uvědomila, jak těžké to muselo mít těch pár nerodilých mluvčí, co jsem měla za těch 5 let ve třídě. Naštěstí jich bylo jen několik, všichni byli moc chytří a základy ČJ už měli. 
Snažila jsem se jim vždy vše individuálně a trošku jinak vysvětlovat, ale stejně to pro ně musela být dřina, pochopit naše písmo (např.oproti azbuce) a náš jazyk, který je plný výjimek a pro ně nesmyslných pravidel. 
Klobouk dolů i před každým dospělým (cizincem), který se rozhodne s češtinou začít v pozdějším věku. 
Říká se, že český jazyk je jazyk výjimek a zdrobnělin a také nesmyslných pravidel.
Pro každé slovo máme tolik různých názvů, každé slovo skloňujeme v tolika tvarech, že když už se někdo naučí slovo dům, naučí se, že se tam píše kroužek, a když má v další větě slovo domů, domu, domem, domech, domkách, domečcích, absolutně z toho nemůže chápat. Naučí se sice tedy možná ještě dalších 6 slovíček, ale jak je použít? V jaké větě? V jakém tvaru? 
Ono v češtině byste se třeba ještě pokusili to nějak vysvětlit, ale vysvětlete to v angličtině nebo jiném jazyce. To je teprve oříšek. 

Uvádí se, že v češtině máme 250 tisíc slov. Aktivně však používáme něco kolem 8-9 tisíc slov. 
Když se cizinec dokáže naučit 3 tisíce slov, považujeme ho za velmi dobře mluvícího.  
To jen tak pro zajímavost. :)

Hluboce se tedy klaním před lidmi i dětmi, kteří se snaží učit češtinu jako druhý jazyk. 
Děti, které doma slýchají od malička češtinu i angličtinu dohromady, jsou na tom o dost lépe, naučí se tyhle věci z běžného hovoru a nepřijdou jim ty tvary a mnohá slova tak zvláštní. 
Ale ten kdo začíná opravdu od nuly, tak musí být opravdu nesmírně trpělivý.
Stejně tak klobouk dolů před všemi učiteli a lektory.

Ale abych to dokončila. 
V pozdním odpoledni už nás čekal pouze seminář Niny Rutové: Jak připravit dobrou hodinu
(Konstruktivistický model učení: před četbou – během četby – po četbě). Praktická
doporučení, jak najít didaktický potenciál textu. Čtenářské strategie a jak je používat.
To bylo také moc fajn. 



Během dne jsem si stihla prohlédnout všechny české knihy, které byly z ČR dovezeny. Některé z nich jsem si i zakoupila. 
Také jsem si prohlédla práce dětí z České školy v Atlantě. 







Ochutnala některé z dobrot. :)







Prohlédla jsem si výzdobu na chodbách. 


A večer jsem plná dojmů odjela domů. :)



Zhlédla jsem teď na fb zajímavé video od Prague Morning.
Odkaz ZDE
Pro ty, co nemají FB jsem jednotlivé záběry vystříhala. :)
Všechno jsou to samozřejmě jenom statistiky. Nic není 100%.








Více na:

You Might Also Like

1 komentářů

  1. Krásný a opět velmi poutavý článek ;) líbí se mi, že skrze tvé články mohu získat povědomí o životě v USA ;)

    OdpovědětVymazat

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe